Tuesday 26 May 2015

Nasyid Cinta

Assalamualaikum & hye guuyyyyyssss! Lagi ngapain? Okay. Maaf. Baru lepas layan cerita Haji Backpacker. Taktahu kan? Ha cerita tu jarang gila keluar kat tv. Keluar sekali dua ja. Aku tengok pun dekat internet sebab dah terlepas showtime dia beberapa kali. Not bad cerita dia. Recomended!

Apa kena mengena intro dengan tajuk? Takde kena mengena pun kan? Haaa nampak tak? Nampak tak? Hahahahahah. Siapa suruh baca?

Moral of the story, jangan baca intro blog aku.

Okay. Back to tajuk. Apa yang aku nak sentuhkan dekat sini ialah HARAM ke layan nasyid islamik? Kenapa ada sesetengah daie MENGHARAMKAN diri dia daripada mendengar nasyid cinta?

Masa memula aku baca dia keluarkan statement centu, aku macam 'hekeleh. Syadid gila seyh mamat ni. Lagu nasyid pun takleh. Hekeleh hekeleh'

Serious. Mmg tu riaksi pertama aku. Tapi, lepas aku baca penjelasan dia. Aku malu. And apa tindakan aku lepas tu? Aku delete semua 'nasyid cinta' yang ada dalam phone aku.

So, kenapa dia mengharamkan diri dia dengar nasyid cinta? Maksud aku nasyid yg berunsurkan cinta tu macam lagu KASIH KEKASIH. Meh I tuliskan sikit lirik dia 'ku tahu kau merinduiku. Ku tahu kau menyintaiku oh kasih. Bersabarlah sayang, saat indah kan menjelama jua'

Peeeeeehh. Cuba kau bayangkan bakal zauj kau *tangan kebahu mata keatas* nyanyikan lagu tu untuk kau dalam a week before korang kawin. Tak terguling guling atas lantai sebab melting?!

Aku petik kata kata Aimaan Al Banna *dari beliau lah aku dapat info ada daie yg mengharamkan dirinya mendengar lagu nasyid cinta*

Kenapa Aimaan ni dia haramkan diri dia dari dengar lagu nasyid cinta? Sebab dia cakap ceni.

"Masa korang tengah dengar nasyid 'cinta' tu. Mesti korang akan teringatkan someone *crush* nah! ZINA HATI detected!"

Agree? Aku setuju 100% mungkin bukan everytime aku dgr lagu ni aku akan terbayangkan someone. Tapi MOST OF THE TIME! Aku taktahu lah kalau korang takrasa apa yang aku rasa. Kalau korang takrasa semua tu kiranya macam, tahniah! Korang sangat qowiy!

Aku petik sikit Qalam Allah: Al- Isra': 33

"Dan janganlah kamu menghampiri zina, sesungguhnya zina itu adalah sesuatu perbuatan yang keji dan satu jalan yang jahat [ yang membawa kerosakan]"


Tuhan kata jangan DEKATI zina. Ha. Nak dekat pun takboleh, apatah lagi BUAT!

So bila kita dengar lagu nasyid cinta tu pastu kita terbayangkan sesapa pastu zina detected! Ha. Lebih baik kita jangan dekat kan?

Habis tu nak layan lagu apa? Nasyid pasal berjihad lah! Naikkan semangat kita! Contoh?

Wahai Para Mujahid - The Zikr
Bintang Syurga - UNIC ft Raqib
Ku Ingin Berubah - Rabithah

Haa tu semua yang memang recomended sangat sangat sangat! Kalau korang feel betul betuk lagu tu, either menangis atau semangat berbuak buak.

Okay. So, sampai sini je yang aku boleh share.

Jom berubah,
Demi ummah!

Barakallahu feek :)

No comments:

Post a Comment