Sunday 14 June 2015

Ibrah di Ho Chi Minh

Korang pernah pergi vietnam? Atau Indonesia? Atau China?

Korang pergi mana mana mesti akan ada pengemis yang datang dekat korang buat muka kesian. Paling takboleh tahan bila jumpa pengemis budak kecik or orang tua. Lepas tu seller diorang, terutamanya orang vietnam, akan pegang kita 'kak, beli kak. Baju murah. Tolong kak' Apa perasaan korang? Rimas? Rasa nak suruh diorang bla jejauh? Jangan kacau korang holiday?

Dulu, masa aku kecik lagi yes! Aku rasa macam tu. Tapi sekarang, bila dah besar. Aku rasa kesian. Rasa nak nangis. Rasa bersyukur aku hidup dalam keadaan selesa, tak desperate untuk mencari duit.

Haritu, masa aku dekat vietnam aku jumpa sorang pengemis dukung anak dia. Mak dia kecik je. Berpeluh peluh. Ye lah. Cuaca panas. Anak dia pulak nangis nangis. Aku takboleh buat apa apa. Aku takda duit, even satu sen! Aku pandang je dia pergi. Dia pergi dekat tepi jalan, buat susu anak dia. Sebagai seorang perempuan, sifat keibuan aku terjentik. Aku nak nangis. Tapi lepas bla tu pi shopping terbang dah perasaan tu. Kah!

The next day, aku terjumpa lagi perempuan tu dengan anak dia. Baju yang dia pakai tu, sama dengan baju semalam. Aku terpikir, manalah bapak budak ni. Hm. Dia still mengemis. Meminta sini sana sekeping kertas yang bernilai, duit. That time, dia minta dekat satu family. Family tu dari Malaysia. Tahu apa ketua keluarga tu buat? Dia marah perempuan tu. Dia kata 'Kau ni, mengemis mengemis. Pergi lah kerja! Kira kau je lapar. Aku pun lapar jugak. Aku pun belum makan' dia kata centu sebab perempuan tu buat gaya tangan nak makan. Macam macam lagi dia kata kat perempuan tu. Even perempuan vietnam tu takfaham apa maksud dia, tapi orang bodoh pun tahu lah lelaki tu tengah marah. Nak tahu tak, perempuan tu menangis! Dia peluk je anak dia and bla. Lepas tu lelaki tu tersenyum sinis.

Perlu ke berkelakuan macam tu? Kalau kau taknak derma pun, diam je lah. Buat je lah taktahu. Perlu ke nak menghina bagai? Kau tahu ke apa yang sebenarnya terjadi dekat dia sampai dia kena mengemis? Apa kau ingat memang dia nak lah kan jadi pengemis? Bangun pagi, pandang cermin 'aku taknak kerja! Aku nak mengemis' ada orang macam tu? Come on. Duit dah banyak sampai mampu pergi luar negara, adab pun kena lah follow jadi banyak sekali.

Moral of the story:

i) Sebab tu Islam melarang kita mengemis and meminta dekat orang. Nanti kita akan dihina. Islam tu indah kan?

ii) Kita takpernah tahu kenapa seseorang tu jadi macam tu, so jangan main main judge. Taknak tolong, diam.

Sekian, luahan hati aku. Aku harap korang bukan sekadar baca kosong, tapi ada input and pengajaran yang korang dapat.

p/s: Terima kasih kepada pencadang title

Barakallahu feek.

No comments:

Post a Comment