Friday 24 April 2015

Lesson from Candy Crush

Assalamualaikum semua!

Hye engkorang.

Selamat pepagi buta! Kenapa pepagi buta? Sebab sekarang pukul 3:01 A.M.

I cant sleep :( so i decided to play some games yang ada dekat ipad tu. Contoh nya, angry bird, dinner dash, CANDY CRUSH and so on.

Wait! Kenapa kena capslock pastu besarkan words 'candy crush'. Dah tajuk pun lessons from candy crush. Mesti la aku nak focuskan dekat game tu kan? Lol.

okay, back to story. *aku suka melalut*

Apa lessons candy crush? Games je pun? Slide sini slide sana. Kenkadang dapat 'sweet' kalau nasib baik sikit dapat lah 'devine' *k melalut lagi*

Okay la gais. Ni apa yang aku sendiri dapat daripada games tu la kan. Lain orang lain pendapatnya kan? Boleh je korang tak setuju dengan pendapat aku. Boleh jadi setuju *melalut again and again*

Nak tahu kenapa aku kuat melalut entry ni? Sebab masa tengah malam tadi, aku buat berbagai bagai jenis DUBSMASH. Berbakat gak aku. Kah!

Lol stop it! FOCUS!

Okay, lesson yang aku dapat

i) Boleh meningkatkan solveskill kita. Contoh! Dekat screen tu, ada lebih daripada satu candy yang kau boleh, alaa apa nama eh? Yang kau boleh pair kan? Er, whatever asalkan korang faham. Yang boleh gerakkan so that dapat markah and benda tu meletup pastu urgh. Whatever. Faham kan? Ha, ada lebih daripada 1 jalan kau boleh buat. Tapi, kau kena pilih satu jalan yang THE BEST untuk jimatkan steps kau and dapat solvekan problem and dapat more marks and stars. Beb. Dalam dunia ada 1001 cara nak solvekan prob babe. But you have to choose the best one untuk kebahagiaan diri dan orang sekeliling. Sounds hard right?

ii) Candy Crush ni kan ada step terhad dia kan? Kau kena tahu beb. Kita dekat dunia, umur and masa yang terhad. Once kau salah pilih, kau bukan terus mati katak, terus 'oh man. Neraka tempat aku' tak. Once kau tersalah step, kau still ada peluang lain. Masa lain, umur yang lain, hari yang lain, saat yang lain and so on. Cuma, please. Learn from your mistake and jangan ulang balik. Thats all. Hargai step kau. Kalau nyawa candy crush habis, lambat nak tunggu lives dia full. Kah!

iii) Korang pernah tak, step tinggal 1 je lagi. Rasa macam takda harapan nak menang. Banyak lagi jelly belum pecahkan. Kalah la ni. Okay. 'Kalah la ni' ada 2 situasi.
      a- korang terus end game and restart. Sebab korang rasa takda harapan?
      b- korang still main. Even tahu, kalah. Live dah habis. Hm.
Okay. Dalam situasi b. Pernah tak korang still main even step tinggal 1 and korang rasa takkan menang sebab jelly banyak lagi? Pastu tetiba miracle! Korang dapat donut tu pastu dia sambar sini sana tetiba semua jelly habis pastu kau bolot 3 stars terus. Ha pernah tak? Aku banyak kali kena 😏 apa aku nak kata kat sini, aku ada luck. So korang pape games, geng dengan aku. Luck menyebelahi mu. Kah!
K focus! Apa yang boleh aku kata kat sini. Selagi kau ada chance, kau usaha beb. Kau kena tahu, hal kita kat dunia ni Dia yang handlekan. Allah beb. Tuhan Semesta Alam. Once He said, you won the game, then you will. Once He said 'your problem will be solved soon' maka akan solve lah problen awak. Yang penting kau usaha. Usaha dan usaha. Fikir yang baik baik. Doa. Tawakal. Allah ada!

Gais. Sebenarnya aku ada banyak lesson lagi nak borak. Tapi, its 4:10 AM. I have to sleep. Even tak ngantuk. At least aku usaha untuk tidur! Ha gitu.

So aku harap message aku sampai lah ke korang. If takfaham, just ask. I'll answer then, In Shaa Allah.

Barakallahu fi kum :)

No comments:

Post a Comment