Saturday 28 February 2015

Namo Tidur After Subuh!

*toleh kanan*

Assalamualaikum Warahmatullah /Allahumma Inni As Aluka Ridhaka Wal Jannah\

*toleh kiri*

Assalamualaikum Warahmatullah /Wa-a 'Uzubika Min Sakhatika Wannar\

Astaghfirullah
Zikir
Doa

Waahh, Alhamdulillah. Dah selesai Solat Subuh laa *applause untuk diri sendiri*


Dari Abu Hurairah radhiyallahu ‘anhu, ia berkata bahwa Rasulullah Sallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda,
لَيْسَ صَلاَةٌ أثْقَلَ عَلَى المُنَافِقِينَ مِنْ صَلاَةِ الفَجْرِ وَالعِشَاءِ ، وَلَوْ يَعْلَمُونَ مَا فِيهِمَا لأَتَوْهُمَا وَلَوْ حَبْواً
Tidak ada solat yang lebih berat bagi orang munafik selain dari solat Subuh dan solat ‘Isya’. Seandainya mereka tahu keutamaan yang ada pada kedua solat tersebut, tentu mereka akan mendatanginya walau sambil merangkak.” (HR. Bukhari no. 657).


tuuu, gi click atas nuh!

dah? dah click dah? apa dia tulih? yap! keburukan tidur after subuh. biasa buat? highfive sikit!!

tapi, tu lah. benda tu takbaik. takkan kita nak teruskan kan? so how? nak buat macam mana ni?

okay, this is my way. mungkin tak effective mana pun. but at least i try hokeyyyyy?

CARA CARA"EFFECTIVE" UNTUK ELAK TIDUR AFTER SUBUH
  1. Sudah semestinya TIDUR AWAL,so that takda lah mengantuk after subuh tu. dulu masa kecik2, kalau pukul 10 taktidur lagi, ayah gonna mumble like i did not sleep the whole day! Dulu annoy jugak, kenapa ayah buat macam tu. but now, dah faham dah! i love you ayah!!
  2. Saya akan bukak YouTube and search some videos. Tapi search lagu yang rohani sikit, barulah dikira ibadat kan? contohnya, lagu biasa yang di tukarkan lirik ke islamic // dengar lah saiaaa \\ cer click tu. best! ataupun, boleh tengok video MrTheAllShared // click saiaa \\
  3. Dengan baca ask.fm daie. contoh yang agak popular di askfm ialah budak mato, aiman al banna, pendakwahcute and ramai lagi! its up to you account mana yang awak nak! yang pasti, ada manfaat!
  4. Selain daripada askfm, korang boleh jugak usha blog ke, twitter ke, page ke apa apa je lah yang manfaat kat phone korang tu. kenapa mesti phone? sebab, remaja niii *termasuk aku* bijik mata tu terbeliak sikit kalau depan henpon! so? gunakan keterbeliakkan bijik mata depan henpon tu ke arah kebaikan!
  5. Last but not Least! kalau takboleh jugak tahan mata tu daripada tidur, pi buat sarapan untuk family nuh! untuk ibu ayah sebelum pi kerja, untuk adik2 before depa pi sekolah, atau untuk roommate? untuk sesiapa je lah! asalkan taktidur!
Haaa, setakat inii, 5 tu je lah apa yang saya amalkan untuk elak diri yang kuat tidur ni daripada terus tergolong dalam golongan yang rugi. iaitu golongan yang tidur after subuh. Kalau nak buat steps di atas, tapi still takboleh tahan mata jugak. cari la inisiatif lain. kalau dah cubaa 2002 cara tapi still takboleh tahan jugak? pi baca yasiiin lah untuk hati tu! macam dah nazak je -__-

Setakat ni, itu sahaja yang saya nak kongsikan! 

Jom berubah, demi ummah!

Jazakallahu Khairan Kathiran.

No comments:

Post a Comment