Wednesday 18 February 2015

Mu'minah binti Ilyas

Mu'minah binti Ilyas

Siapa dia ni? Anak dato' ke? Anak peniaga tersohor?
Nope, dia bukan siapa siapa di mata dunia. Tapi, dia seorang insan yang berjiwa maskulin dekat mata aku.
Sebuah sekolah perempuan di Thailand akan memilih seorang student yang tiptop untuk di hantar ke Abim Seremban. Pelajar itu akan belajar di sana dari tingkatan 1 sampai la SPM. Yuran sekolah? 100% ditanggung oleh sekolah. Cuma duit kehidupan harian je la kena tampung sendiri. *huntung la minah belajar free. Yuran mahal do*
Ok straight to the point.

Mu'minah rapat dengan ayah tiri dia *kawin waktu dia kecik lagi* rapat sangat! Sehari kat dorm takdengar cita pasal ayah dia, taksah prep kau! Ayah minah sakit. *Aku takpasti sakit apa* tapi teruk juga sebab depa pernah beraya di hospital. Mu'minah pernah cakap "hospital tu rumah kedua aku"

Ada satu hari, mu'minah call ayah dia, Tak angkat. Call mak dia, tak angkat. Call abang abang dia, tak angkat. Dia dah rasa ada benda takkena. Tapi dia sedaya upaya possitivekan diri sendiri. "Mungkin ada kenduri kot?"
Lepas beberapa hari, waktu maghrib. Minah try call balik. Dia borak biasa dengan ibunya. Sambil tersenyum2 depan public phone. Dasar anak manja. Aku nampak. Sebab waktu tu aku tengah makan *kantoi ponteng solat jemaah* tiba tiba. Aku nampak minah terduduk. Kawan kawan batch dia yang lain semua lari ke dia and nangis peluk ramai ramai. Eh? Ada drama ke? Kenapa ni?

Sebagai Penolong Ketua Asrama yang tak berwibawa mana ni, cecepat la aku basuh tangan. Tercekik cekik telan nasi weh. Sebab risau. Kenapa dengan Mu'minah? Dia sumber kekuatan aku. Sebab dia aku still pegang jawatan Penolong Ketua Asrama *aku banyak kali cengeng depan dia sebab taktahan pressure jawatan ni*
"korang kenapa? Kenapa nangis?"

Semua diam. Ada yang terduduk, ada yang usap minah. Ada yang hentak dinding. Aku konpius. Aku gelabah. Mu'minah jarang menangis. Average setahun sekali. Serious taktipu! Aku nampak mulut minah cakap something. "Balqis, ketepi sikit. bagi mu'minah ruang. Takut dia lemas." Konon takut minah lemas. Sedangkan aku suruh dia ketepi sebab aku nak dengar apa minah cakap. Kah!

"Kenapa ayah aku? Kenapa ayah aku?" - Mu'minah

Aku angkat minah. Duduk dekat kerusi canteen. Kaki dia lemah. She cant walk! Kami heret dia. Lepas duduk. Kholis cakap "kak intan, ayah minah dah takda"

What?! Innalillahi wa inna ilaihi rajiun. terduduk jugak aku dengar berita tu. Minah manja dengan ayah dia! Ingat lagi waktu cuti sekolah, Minah takbalik thai sebab merajuk dengan ayah dia. Gaduh dengan ayah dia. But then, ayah dia ada kirim sepasang selipar. Kalau korang tgk, selipar tu boleh ditakrifkan sebagai selipar gi toilet. Tapi, Mu'minah happy. Sangat! Sampai bawak tidur! Fuh *mata masuk habuk*

Tuhan. Berat dugaan Kau timpakan ke Mu'minah kalini. Aku pergi dekat telinga dia. Aku bisik sambil senyum "La yukalli fullahu nafsan illa wus 'aha. Allah takkan bebankan dugaan ni dekat kau. Melainkan kau boleh hadapi!"
Mu'minah geleng. "Kenapa aku? Kenapa ayah aku?" She kept asking the same question. Again and again. 99% keliling minah menangis. Aku je senyum. Dengan harapan 1% senyuman possitive inilah yang dapat menenangkan Mu'minah.

Aku senyum. Aku cakap sambil suara aku bergetar.

"Mu'minah. Tuhan tahu kau kuat. Sebab tu Tuhan tarik ayah kau. Sebab Tuhan tahu aku takkuat? Tuhan tahu, kalau Dia tarik nyawa ayah aku *aku stop tahan sebak jap* aku akan gila. Takkeruan. Takterima hakikat. Tapi Allah tahu, engkau kuat! Kau boleh terima dugaan ni. Sebab tu Tuhan tarik ayah kau. Kau jangan nangis macam ni. Kau kan tabah?"

Mu'minah senyum lepas tazkirah pendek aku. Ajaib! Dia kesat air mata, dia tepis semua pelukan. Dia senyum! Dia terus jadi Mu'minah yang dulu! "Takyah la peluk2 aku. Rimas la. Adohai korang ni"
Tuhan! Mu'minah yg dulu! Cepat nya dia move on? Lega sikit hati ni.

"weh intan, prep nanti kau ajar aku maths. Aku nak buat betul2 pt3 ni" kata Minah sambil gendang2 meja.
Bacaan Yasiiin di surau belum pun habis. Tangisan rakan rakan yang sedih akan pemergian Ayah Mu'minah belum pun sudah? Tapi Mu'minah dah move on 80%

Sir Fitri (( warden aspura )) datang. Waktu tu, kami tengah gelak gelak sambil gendang meja. Tak senonoh!
"Ehem! Mu'minah, nanti ikut saya ye? Pergi beli ticket" - sir Fit

"Eh, takpe sir! Saya taknak balik. Saya takut kalau saya takbalik sini dah" - Mu'minah.

"Weh, bapak kau meninggal kot? Takkan kau taknak balik?" Aku tepuk bahu dia lepas sir dah bla. Tapi, dia jawab "Buat apa aku nak balik? Bukan aku dapat tengok pun muka ayah aku? Dia dah takda. Dah kena tanam. Aku ada atau tak di rumah, semuanya akan berjalan lancar"

Sebak. Mata ni, macam kena perah dengan limau! Berairnya lepas dengar ayat Mu'minah.

"Intan, kau pehal gelabah gelabah nangis ni? Lek ah, ayah aku ke ayah kau yang takda dah?" Dush! hambek kau! Feeling sangat. Kan dah kena sound dengan Mu'minah.

Well, itu lah dia. MU'MINAH BINTI ILYAS. Seorang pelajar Thailand yang berhati cekal. Kisah pemergian ayahnya yang sikit pun tak goyahkan semangatnya untuk belajar. Apa yang aku boleh cakap. Aku sayang Mu'minah sangat sangat. Moga Tuhan sentiasa limpahkan RahmatNya kepada engkau sahabat.

Al Fatihah buat ayah Mu'minah. Pasti dia bangga punya anak se cekal Mu'minah.
Kisah benar. Moga ada ibra yang mantap. 

Barakallah fikum

3 comments:

  1. Menarik cerita ni, sempoi je gaya penulisan tapi beri kesan! Tahniah :)

    ReplyDelete
  2. Suka baca cerita ni. Tahniah 👍👏👏👏👏

    ReplyDelete
    Replies
    1. awh, terima kasih sebab bacaaa. Praise Be To Allah ;)

      Delete